Educatie

Scholieren en studenten

Een van onze belangrijkste doelen is het overdragen van kennis, wat we realiseren door het organiseren van boeiende lessen voor leerlingen. Dankzij de unieke combinatie van ons museum en de sterrenwacht biedt onze stichting een breed scala aan educatieve mogelijkheden.

We verwelkomen scholieren en studenten van alle leeftijden om bij ons te leren en een dieper inzicht te krijgen in het universum, onze geschiedenis en de samenleving. Elk van de onderstaande lessen kan worden aangepast aan de wensen en doelgroep.

Om aan uw specifieke behoeften te voldoen, vragen wij u vriendelijk om uw wensen tijdig door te geven. Op die manier kunnen we de benodigde begeleiding, beschikbaarheid en eventuele catering regelen. Wij staan tot uw beschikking om u vrijblijvend te informeren over de verschillende mogelijkheden. U kunt contact met ons opnemen via telefoonnummer: 0511465544 of het opgaveformulier invullen.

Ruimtevaart

De les over ruimtevaart en wetenschap die volledig wordt aangepast op de leeftijd van uw leerlingen. We staan stil bij raketwetenschap, baanmechanica, leven in ruimte en het leven aan boord van een ruimtestation. Ook besteden we aandacht aan de geschiedenis van de bemande en onbemande ruimtevaart.

• hoe een raket werkt
  • hoe men in de ruimte komt
  • hoe het leven in de ruimte is
  • de basis van de ruimtewedloop
  • meer over interessegebieden die de leerlingen aanspreken.

Algemene informatie:

• Duur: 60 minuten Periode:
  • Gehele schooljaar Leeftijd: 8-18 jaar

Planetarium

In ons planetarium krijgen de leerlingen les over de sterrenbeelden aan de hemel en kunnen ze zien hoe op het oog alle sterrenbeelden zich rond de poolster verplaatsen. Ook kunnen ze zien waar de maan en planeten die dag aan de hemel staan. Er passen per presentatie ongeveer 15 leerlingen in ons planetarium. Bij grote klassen worden deze meestal opgesplitst en gecombineerd met een bezoek aan de zonnewijzer en de koepel waar onze grote telescoop staat opgesteld.

• hoe je de poolster kunt vinden
  • hoe een aantal sterrenbeelden te herkennen
  • waarom maan en planeten langs de hemel bewegen.

Sterrenkijken

Vrijdagavond (of een avond op afspraak) is het kijkavond.Bij helder weer gaan de koepels open, rijden we een- of meerdere telescopen naar buiten en kunnen de leerlingen, afhankelijk van het tijdstip, kijken naar de zon, maan, sterren en planeten. Ook wordt er uitgelegd hoe de verschillende typen telescopen werken. Bij bewolkt weer wordt een bezoek aan het planetarium ingelast.

• hoe je de poolster kunt vinden
  • hoe een aantal sterrenbeelden te herkennen
  • waarom maan en planeten langs de hemel bewegen
  • hoe verschillende typen telescopen werken.

• Leeftijd: Alle leeftijden

Stenentijdperk

Steengoed die steentijd! De omgeving van Burgum en Sumar is een belangrijke Nederlandse vindplaats voor archeologische voorwerpen uit de Midden Steentijd. Na een rondleiding langs de hoogtepunten in het museum, krijgen de leerlingen ook zelf echte en replica-voorwerpen uit de steentijd in handen. Afhankelijk van het niveau van de klas kunnen we dieper ingaan op een van de aspecten van de steentijd.

Leerlingen leren:

• waarom de steentijd zo heet
  • het leven in de steentijd
  • begrijpen hoe het leven eruit zag in de steentijd
  • kennismaken met vuursteenartefacten

Pluto

Met Pluto op zoek naar Pluto! Kinderen gaan met Pluto op zoek naar de verdwenen dwergplaneet Pluto. Ze leren waarom je beter geen raket kunt gebruiken op zoek naar planeten, vanwege de enorme afstanden in de ruimte. Ze bekijken samen met een grote (knuffel-)hond genaamd Pluto alle planeten en zoeken zo naar de (dwerg-)planeet Pluto. Uiteindelijk maken de leerlingen samen met Pluto voor het eerst kennis met onze grote telescoop. Uiteraard is er gelegenheid om met Pluto te knuffelen. Voor de jongste leeftijden is er ruim tijd uitgetrokken voor pauze.

Leerlingen leren:

• over sterren, planeten en manen
  • wat een telescoop is
  • waarom een raket niet geschikt is om planeten te zoeken

• Leeftijd: 4 -7 jaar

Zonnestelsel

Ons zonnestelsel! Heeft u een kleine Einstein in de klas? Leerlingen die naar iets kijken en denken hoe werkt dat? In deze les wordt naar het zonnestelsel gekeken en diezelfde vraag aan hen gesteld. Ons zonnestelsel leert kinderen alles over planeten en hemellichamen, de afstanden tot de aarde en hoe klein we zijn in dat immens grote universum.

Leerlingen leren:

• uit welke hemellichamen ons zonnestelsel bestaat
  • over afstanden in de ruimte
  • waarom het zo moeilijk is om ons zonnestelsel op schaal af te beelden
  • onze plaats in het heelal

Opgaveformulier

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Deel de pagina met: