Pake en Beppe

Pake en Beppe voorjaarsvakantie

Help Pake en Beppe de vakantie door

Workshop “Spelen in het verleden als Afke’s Tiental”

Nienke van Hichtum publiceerde in 1903 het boek ‘Afke’s Tiental’, een boek gebaseerd op een liefdevol huishouden met tien kinderen aan het einde van de 19e eeuw. Kinderen speelden vroeger ook al, maar hoe vermaakten kinderen zich in zulke grote huishoudens met zo weinig om mee te spelen?

We vertellen een stuk uit het boek met origineel aangeklede poppen gebaseerd op het verhaal, en gaan dan lekker speelgoed uit die tijd maken… dat was bijna net zo leuk als ermee spelen!

Oh, en we vertellen je natuurlijk ook wat een snorrebot nu eigenlijk is… vertel jij het dan verder?

Workshop “Lanceer je eigen Raket”

We gaan lekker bezig! Natuurlijk weet je wel wat een raket is. Maar weet je hoe zo’n ding eigenlijk werkt? Dat leggen we eerst even uit. Daarna is het tijd om er zelf een te maken! Heel leuk natuurlijk, maar we gaan nog een stapje verder en we gaan hem ook echt lanceren! Tel je mee af? 10… 9… 8….

Gezellig bij Observeum uitvinden wat water betekende in bijvoorbeeld de Midden Steentijd of de Middeleeuwen, bouw een bootje, of doe leuke andere proefjes met water. Wist je dat je zelfs een raket kunt bouwen met stuwkracht ontwikkeld door water? En niet onbelangrijk, Hendrik Bulthuis, zo’n beetje een van de uitvinders van de moderne watersport komt ook uit Burgum! Hij bouwde een bootje dat zo goedkoop was dat bijna iedereen er eentje kon betalen!

In ons planetarium kun je de actuele sterrenhemel kunt zien... nog een leuk weetje: een groot deel van het heelal bestaat uit waterstof! Weten hoe dat precies zit? Kom dan met Pake of Beppe (of een andere volwassene) naar Observeum.

Astroboy